Jumaat, 4 Mac 2011

Sendawa

SELASA 22 FEBUARI 2011
Assalammualaikum semua. Seperti biasa hari ini merupakan hari yang sangat letih bagi diri saya. Jadual kelas saya dari jam 8 pagi sehinggalah jam 7 petang. Memandangkan kami tidak dapat pulang ke rumah, saya bersama rakan mengambil keputusan untuk menikmati juadah tengahari di kampus sahaja. Saya bersama rakan mengambil keputusan untuk makan di kafe Bitarasiswa. Waktu tengahari, memanglah ramai pelajar yang makan di Bitarasisiwa ini. Jadi, keadaan di sini agak menyesakkan. Nasib kami baik kerana kami mendapat tempat duduk. Selepas itu, kami pun menikmati juadah tengahari. Ketika saya makan, saya terdengar suatu suara seakan-akan sendawa kekeyangan yang agak kuat. Saya bersama rakan agak terkejut lalu melihat ke arah bunyi tersebut. Barulah kami sedari bahawa, seorang lelaki yang sedang bersendawa dengan kuatnya. Tanpa rasa bersalah, lelaki ini terus ketawa kuat akibat perlakuannya tanpa segan silunya.
            Pada pendapat saya, lelaki ini tidak sepatutnya bersendawa sebarangan secara kuat di hadapan orang umum. Sedangkan saya bersama rakan-rakan yang lain turut mendengar sendawanya. Sendawa selepas makan adalah suatu perkara yang dianggap tidak elok bagi masyarakat Melayu. Perlakuan ini adalah amat memalukan. Meskipun hal ini akan dianggap remeh, bila difikirkan ia adalah amat memalukan. Perkara ini harus dikawal kerana takut kelak akan sering melakukannya sehingga tidak mampu menahannnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan