Rabu, 2 Mac 2011

Apa Mau Bikin

AHAD 20 FEBUARI 2011
Assalammualaikum semua, kembali lagi ke laman blog saya. Hari in merupakan hari cuti saya. Masa saya banyak dihabiskan dengan melakukan segala tugasan. Ada kalanya, saya mendengar radio dan adakalanya saya menyanyi kecil bagi menghiburkan hati. Tetapi apabila bosan saya duduk di rumah, saya mengambil keputusan untuk turun ke bawah. Tujuannya hanyalah satu, iaitu melihat rancangan yang sedang berlangsung di televisyen. Saya tertarik dengan rancangan Melodi yang bersiar di TV3. Ketika itu, saya tertarik dengan percakapan yang disampaikan oleh David Teoh mengenai dunia perfileman di Malaysia. David Teoh merupakan seorang yang berbangsa Cina, tetapi beliau cuba berusaha menyampaikan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa Melayu.
            Bahasa pasar yang telah digunakan oelh David Teo ini juga disebut juga sebagai bahasa kacukan antara bahasa Melayu dengan bahasa-bahasa bukan Melayu. Pelat sebutan dipengaruhi oleh pelat bahasa ibunda penutur. Selain itu, bahasa pasar adalah tidak gramatis kerana mengabaikan hukum DM dan penggunaan penjodoh bilangan. Bahasa pasar menggunakan perkataan ‘banyak’ sebagai kata penguat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan