Sabtu, 12 Mac 2011

Jemput Masuk

Jumaat, 11 March 2011
Assalammualaikum. Pada hari ini saya telah bertandang ke rumah rakan saya sewaktu saya mula-mula masuk di universiti. Kebetulan rumahnya tingkat lima. Saya pula tinggal di tingkat empat. Saya pun pergilah ke rumahnya. Setibanya di rumahnya, rakan saya ini telah menjemput saya masuk “ jemputlah masuk ija, jangan malu-malu.” Saya pun tanpa segan silunya pun masuk ke dalam rumah rakan saya ini. Sewaktu saya sampai, kebetulan orang serumah rakan saya ini sedang menikmati sarapan pagi, mereka dengan ikhlasnya menjemput “ jemput makan” saya menikmati sarapan bersama-sama.
            Saya tertarik dengan bahasa yang digunakan oleh mereka ini. Ayat yang digunakan oleh mereka ialah ayat silaan. Ayat silaan ialah ayat yang diucapkan dengan tujuan menjemput atau mempersila seseorang. Ayat silaan menggunakan kata silaan seperti sila, jemput dan seumpamanya. Kata silaan, lazimnya digunakan pada permulaan ayat seperti : sila datang ke majlis itu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan