Khamis, 24 Februari 2011

"Tangkap Cintan"

SELASA 15 FEBUARI 2011
Assalammulaikum semua. Kembali lagi ke halaman blog saya. Hari ini pelajar-pelajar UPSI mendapat cuti sempena hari Maulidur Rasul. Jadi inilah peluang yang saya ada bersama rakan –rakan  untuk pergi ke pekan Tanjung Malim. Hasrat untuk pergi ke pekan Tanjung Malim sudah lama dinyatakan, tetapi memandangkan tidak ada masa yang sesuai dan pelbagai kekangan hasrat ini terpaksa ditangguhkan dahulu. Pada hari cuti inilah, saya bersama rakan telah pergi ke pekan Tanjung Malim. Setibanya di pekan, saya ingin masuk ke suatu kedai ini untuk membeli sedikit barang. Sebelum masuk ke dalam kedai, di kaki lima berdekatan dengan kedai itu terdapat sekumpulan  remaja sedang melepak. Apabila saya dan rakan lalu di hadapan mereka, mereka akan membuat bising sehingga mengganggu ketenteraman orang ramai.  Cara bercakap mereka juga seperti menggunakan bahasa slanga.Perkara yang tidak dapat saya lupakan ialah, apabila salah seorang daripada mereka berkata seperti ini:
            “gua dah tangkap cintan la dengan awek ni”
            (aku sudah jatuh cinta dengan gadis ini)
           
            Apabila mendengar kata-kata sebegini perasaan saya semakin gentar. Tetapi syukurlah mereka tidak mengganggu kami. Apa yang saya ingin bincangkan pada hari ini ialah penggunaan bahasa slanga dalam kalangan generasi muda atau remaja. Penggunaan perkataan slanga seperti cintan dan awek menyebabkan pendengar lain merasakan pengguna bahasa bahasa sudah benar-benar  sudah jatuh cinta dengan saya. Melihat fenomena ini, saya dapati penggunaan bahasa slanga dalam kalangan orang muda ataupun remaja boleh memberi kesan negatif kepada bahasa slanga itu sendiri, kesan kepada masyarakat, dan juga dalam bidang pendidikan. Sekiranya masyarakat menggunakan bahasa slanga secara kerap, akibatnya mereka dipersepsikan sebagai seorang yang tidak menguasai bahasa Melayu dengan sempurna. Begitu juga kesan kepada pendidikan di Malaysia. Memandangakan pendidikan di Malaysia semakin mencabar, terutamanya dalam mata pelajaran bahasa Melayu yang juga merupakan bahasa utama atau bahasa pengantar di sekolah. Apabila murid-murid di sekolah kerap menggunakan bahasa slanga, sekali gus menyebabkan mereka lemah dalam pertuturan dan penulisan bahasa Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan