Isnin, 14 Februari 2011

Membuang air kecil atau kencing?

AHAD 13 FEBUARI 2011
Assalammualaikum semua, kembali lagi ke blog saya. Hari ahad merupakan hari minggu yang sangat bermakna kepada kami yang bergelar mahasiswa. Hal ini kerana, pada hari ini kami semua akan menghabiskan masa di rumah sahaja dan tidak perlu ke kelas. Seperti biasa saya bersama rakan akan keluar pada waktu tengahari untuk membeli makanan. Sementara menunggu kawan saya, saya mengambil keputusan untuk duduk pada bahagian tempat menonton televisyen. Apa yang menarik perhatian saya di sini ialah, penggunaan bahasa halus dalam kalangan pelajar di UPSI ini. Ada seorang gadis di hadapan saya ini, cara cakapnya boleh dikatakan sangat lantang sehingga saya di belakangnya turut terdengar perbualannya. Saya tertarik dengan bahasa yang digunakan olehnya:
Gadis: aku nak kencing la, korang pergi dulu la. Aku dah tak tahan ni. Aku balik rumah jap tau.
Komen saya ialah, gadis ini tidak seharusnya menggunakan bahasa halus. Perkataan kencing, boleh digantikan dengan membuang air kecil. Memang perkataan kencing sudah sinonim dengan perbualan seharian kita. Tetapi, jika didengari oleh jantina lain sudah tentu tidak elok untuk didengari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan