Khamis, 24 Februari 2011

Bahasa Mesra

RABU 16 FEBUARI 2011
Hari ini merupakan hari cuti bagi saya. Hari yang tidak dipenuhi langsung dengan jadual kuliah. Jadi saya mengambil keputusan untuk duduk di rumah sahaja. Di rumah saya menghabiskan masa dengan menyiapkan segala tugasan yang telah diberikan oleh pensyarah. Selepas selesai membuat tugasan, saya terus mencapai sebuah novel yang bertajuk “Tak Secantik Husna”. Saya tertarik dengan bahasa yang digunakan oleh penulisnya. Watak  utama dalam novel ini ialah Tija.  Penulis novel ini bijak menggunakan bahasa mesra dalam menggambarkan perwatakan Tija yang sedikit manja terhadap ahli keluarganya. Misalnya:
“ tak ada apa Tok Wan. Ni ada tempeyek untuk Mak Tok. Sorry Tok Wan bagi short notis, tak sempat Tija nak belikan cklat kegemaran Tok Wan tu. Yang ni pulak, hah.. tentulah hadiah untuk peminat-peminat Tija nanti” balas Tija tersenyum manja.
Berdasarkan dialog ini, jelas menunjukkan bahawa terdapatnya bahasa mesra di dalam perbualan seharian kita. Bahasa mesra digunakan untuk bercakap dengan anggota kerabat keluarga sendiri. Bahasa ini hanya boleh digunakan apabila berinteraksi sesama sendiri dan di dalam kawasan rumah keluarga. Selain itu juga, bahasa mesra juga boleh digunakan semasa bercakap dengan rakan sebaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan