Ahad, 6 Februari 2011

"Saya beli"

AHAD 30 JANUARI 2011
Hari ini, merupakan hari kedua saya pulang ke kampung. Apabila pulang ke kampung, salah satu perkara  yang paling saya minat lakukan ialah mengikut ibu dan ayah saya ke pasar. Pagi-pagi lagi saya sudah bangun awal. Kata ibu, kalau hendak ke pasar perlu pergi awal supaya orang tidak ramai dan ikan pun akan dapat yang segar-segar. Saya melihat ibu mencari barang-barang yang ingin dibelinya. Apa yang menarik perhatian saya ialah ketika berjalannya urusan jual beli. Berlakunya transaksi jual beli. Si penjual akan berkata “ jual ya”. Manakala ibu saya pula akan menjawab “ ya beli”.
Pada pendapat saya, amalan percakapan ini ketika menjalankan urusan jual beli adalah sangat baik. Di sini, si penjual dengan senang hatinya menjual barang dan perkhidmatannya manakala si pembeli dengan senang hatinya membeli barang dan perkhidmatan tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan